Mario legger seg flat. Anmeldelse av Paper Mario Sticker Star for Nintendo 3DS.

Posted by in Anmeldelser

En ting er å si at man legger seg helt flat. Noe annet er å faktisk gjøre det. I Paper Mario: Sticker Star har Mario på 3DS går spillserien nye veier. Og jeg, som faktisk vurderte å tatovere en papir-Mario på armen, er nødt til å gå i meg selv.

Som du sikkert skjønner har jeg lenge hatt et lidenskapelig forhold til denne franchisen. Siden jeg runda Paper Mario på Nintendo GameCube, og senere oppdaget Nitendo 64-forgjengeren via Wii Shop Channel, har jeg vært fan. Gameplayet har alltid vært spitzenklasse. Hoppinga og annen spillmekanikk sitter godt i hendene og flyten mellom ulike verdener har vært akkurat slik jeg liker den.

Les anmeldelse av Paper Mario: Sticker Star på Spillmatic.no.

SYKT koselig grafikk.

Men det var ikke gameplayet som gjorde meg til blodfan. Det var det spilldialogen som gjorde! En spilldialog som ble drevet fram av en historie. Det er den nye veien innen historiefortelling Paper Mario har gått, som har gjort at jeg nå har gått i meg selv.

Historien – slik vi kjenner den, er nemlig strippet ned. Den er nesten fjernet og har blitt generisk. Den engasjerer ikke på samme måte som tidligere. Dette leder til langt færre dialogsekvenser, som igjen leder til et litt kjedeligere spill.

Heldigvis er kontrollen du har over karakteren din (Mario), fortsatt uovertruffen. Jeg har til gode å ta i en keitete Mario, og Paper Mario: Sticker Star er intet unntak. Kampsystemet er uendret fra tidligere Paper Mario-spill, og er såkalt turn-based. Det betyr at du velger actions fra en liste, utfører dem, før det er fienden din sin tur. Denne typen sloss-system er best kjent fra JRPG-sjangeren, eksempelvis Final Fantasy 6. Du kan se et eksempel her. Denne typen slossing gjør at spillet får en annen dynamikk enn typiske platformspill, og har fungert meget bra i tidligere Paper Mario-spill. Men det funker ikke like bra her!

Ved å spinne – og vinne på – enarmet banditt kan man få bedre odds.

Noe av det som har gjort Paper Mario til en annerledes spillserie, er at hele pakka var spesielt annerledes. Kjente spillfigurer fra Mario-universet som utveksler dialog er i utgangspunktet annerledes, men når man slenger på turbasert slossing, blir det virkelig annerledes! Det er slik som gjør franchisen til noe unikt og fresh! Når vi nå ikke har en skikkelig, engasjerende historie, føles det litt unødvendig å slosse på tur. Kanskje vi like gjerne kunne hatt den klassiske hoppe-på-hodet-til-fienden stilen?

Nuvel, nå er jeg meget krass og slem. Det er mye som er bra med Paper Mario: Sticker Star. Grafikken er kjempefin – det ser virkelig ut som alt er lagd av papir. Og det er gøy at alle karakterene er fullt klar over at de er lagd av papir. Det lille spillet bruker av dialog er fortsatt godt skrevet. Musikken er glad og kontrollen er tight. Bare synd jeg er så skuffa over den nye retningen de valgte å gå i.

Alt i alt: Dette er et veldig, veldig godt spill som du trygt kan kjøpe i gave til noen som eier en 3DS. Samme hvor gamle de er.