Hva vet vi egentlig om Horizon?

Posted by in Nyheter

Denne bloggposten ble skrevet etter første dagen på messegulvet, men på grunn av supertight timeplan og litt tekniske problemer, har vi ikke fått muligheten til å publisere før nå. Enjoy:

I forkant av E3-messa har det vært snakk om at Guerilla Games, best kjent for Killzone-serien, er i gang med ett nytt prosjekt. Hva dette kunne være fikk vi svar på under Sonys pressekonferanse. Uten noe særlig introduksjon fikk vi se en historie om en død verden, masse villmark og robotdyr. Vi fikk også et lite innblikk i karakteren som skulle jakte på disse dyra, den rådhårede, tilsynelatende sjamanistiske, jegeren Aloy. Spillets navn er Horizon: Zero Dawn.

Jeg har vært så heldig å snakke med to nederlendere; Lambert Wolterbeek Muller og Jan Bart Van Beek, henholdsvis «lead producer» og «studio art director» for spillet. Jeg fikk også se en av gutta spille det, men dessverre ikke noe testing på egenhånd enda.

Lambert og Jan fortalte meg at spillet er et Action-RPG og foregår i en postapokalyptisk verden, minst 1000 år etter apokalypsen. Når de sier RPG, så ser det ut til å først og fremst handle om crafting, samling og oppgradering av protagonisten i spillet, og lite om samtaler og moralske valg. Gutta ville ikke avsløre så mye om historien, rett og slett fordi det å avdekke hva som har skjedd med menneskene for tusen år sida og hvor disse robotdyra kommer fra er en sentral del av historien i spillet.

Menneskene er jegere og samlere og det lille de har av avansert teknologi er rett og slett tatt av kroppene på robotdyrene i spillet. På samme måte som skinnklærne deres kommer fra å jakte på vanlige dyr. Robotdyrene i forskjellige størrelser passer på hverandre, så foreløpig er det ingenting som tyder på at de jakter hverandre slik vi kjenner verden i det virkelige økosystemet. På direkte spørsmål om det også finnes robotdyr som er rovdyr, svarte de at det ikke var noe de ønsket å avsløre enda.

Aloy Ambisjonene ser ut til å være å lage en verden som fremstår som seriøs schience-fiction og de påsto selv at det skulle være lite tutorials i spillet. Hvordan teknologien henger sammen og hva du kan sette sammen er noe spilleren skal finne ut av selv. Hvis dette stemmer vil dermed spilleren ha omtrent like god forståelse av teknologien som stammesamfunnene i spillet, noe som sikkert bidrar positivt til innlevelsen.

Selve kampene ser ut til å være veldig dynamiske. Dyra reagerer på hva du gjør og endrer adferd basert på dette. Alle robotdyrene har løse deler som kan skytes av. Noe av det, som f.eks. Rustningsplater, er kun interessant fordi du ønsker å avdekke svake punkter som lar deg bekjempe dem, men andre dyr har drivstofftanker på ryggen som kan skytes av for å samles inn – uten at du nødvendigvis dreper dyret av den grunn.

Vi fikk ikke se noe kart eller noe annet som sier noe om størrelsen på spillet, men det skal være en åpen verden og størrelsen «kan sammenlignes med andre open-world-spill som f.eks. Skyrim og The Witcher 3» i følge folka i Guerilla.

Personlig synes jeg spillet ser kjempelekkert ut og at Aloy virker som en kickass personlighet. Kampene så spennende ut og hadde god dybde til strategien, men dette er en sjanger Guerilla ikke er veldig kjent med. Derfor gjenstår det å se om spillet blir mer enn bare teknologisk toppklasse. Når det er sagt så gleder jeg meg voldsomt til å finne ut av dette.

-Erling